Här finner du all teknisk information om din produkt.
Bruksanvisning för ES2 PRO
Bruksanvisning ES2 PRO
Här hittar du din bruksanvisning till ES2 PRO.
Felkoder ES2 PRO
Här nedan hittar du felkoder som kan dyka upp i din produkt. Det finns förklaring till varje felkod vad som bör göras för att åtgärda felkoden.
E1 - Elektriska komponenter
Behöver lämnas in för service. Kontakta oss för att öppna ett serviceärende.
E14 Gasen är onormal
Indikerar på att något är fel med gas reglaget. Öppna displayen, koppla loss kabeln till gasen och montera ny gas reglage. Kontrollera även så det inte är någon kabelbrott till gasen innan byte av gas reglage.
E15 Bromsen är onormal
Indikerar på att något är fel med handbromsen. Kontrollera så bromshandtaget återgår till 0 läge när du släpper bromsen. Kontrollera även signal kabeln till bromsen efter eventuella kabel avbrott.
Om du inte klarar av att åtgärda detta själv är du välkommen att kontakta E-stuffs kundservice.
E16, E17, E18 motor problem
Denna felkod indikerar på att något är fel med motorn.
E33 - Batteri temperatur högt
Denna felkod indikerar på att batteri temperaturen är för hög. Stäng av scootern och låt den svalna och prova sedan att starta igen.
E50 - Överspänning i batteriet
Denna felkod indikerar på att det är överspänning i batteriet. Då ES2 PRO är utrustad med kinetisk energiåtervinning, så kan batteriet få överlagrat med ström och till slut inte lagra mer.
E55 - Temperaturen i styrenheten är för hög
Temperaturen i styrenheten är för hög. Stäng av scootern och låt den svalna och prova sedan att starta igen.
Reparationsinstruktioner
Här har vi samlat tips för reparation av din elscooter som du kan göra själv.
Justera bromsen
Video för justering av bromsen
Lös friktionsproblemet Upplever du att bromsoket sitter snett? Då kan du behöva justera bromsen enligt nedan instruktioner.
1. Du behöver spela med de 2 skruvarna(Grön markerade) genom att flytta dem horisontellt enligt (Röda pilar). Så snart bromsen inte skaver, skruva tillbaka de 2 skruvarna i rätt läge.
Spänna bromsen
1. Släpp på den lilla skruven utan att ta loss den helt
2. Justera den markerade skruven genom att skruva på den med en insexnyckel. Justera så att bakhjulet gnuggar lite mot bromsbelägget när du snurrar bakhjulet
3. Skruva in lilla skruven som du släppte på steg 1.
Justera bromsdjupet
1. Skruva utåt på orange markerad skruv fram tills att bromsen ligger på och bakhjul ej går att snurra. Släpp sedan på skruven genom att skruva inåt för att hitta läget där bakhjulet snurrar fritt. Ta lite åt gången och försök snurra bakhjulet fritt för att hitta läget.
Lyckades du inte få bromsen tillräckligt spänd? Det kan vara så att dina bromsbelägg är slitna. Kontrollera bromsbeläggen och vid behov beställer du enkelt nya bromsbelägg här
Byte av bromsbelägg
Spänna vikmekanismen
Ibland behöver man spänna vikmekanismen om styrstag glappar. Glapp kan uppstå av bland beroende på körsätt. Har glapp uppstått, så bör detta åtgärdas omgående för att inte orsaka säkerhetsrisker.
Skruva utåt lite på den markerade insexskruven och prova sedan att låsa fast vikmekanismen och känn efter om glapp kvarstår i styrstag. Kvarstår glapp, så skruva ytterligare utåt på skruven fram tills att styrstag inte glappar. Går det inte låsa fast vikmekanismen? Då har du förmodligen spänt den för mycket. Skruva då inåt istället på insexskruven.
Kort räckvidd - Vad är felet?
I de flesta fall är det inget fel på elsparkcykeln utan räckvidden styrs av många olika faktorer som vi inte kan ha någon inverkan på.
Räckvidden på din elsparkcykel beror främst på dessa faktorer
- Terräng
- Förarvikt
- Temperatur
- Lufttryck
- Hastighet
- Körstil
För att komma så långt som möjligt med din elsparkcykel behöver du använda dig av eco-mode läget och se till att du har rätt lufttryck i däcken om du har luftfyllda däck.
Vår optimala räckvidd är testad under optimala förhållanden med en förarvikt på ca 70 kg.
Skulle du misstänka att det är något fel i din produkt? Kontakta oss för att få hjälp att få hjälp med detta.