Här finner du all teknisk information om din produkt.
Bruksanvisning för ES2 MAX
Bruksanvisning ES2 MAX
Här hittar du din bruksanvisning till ES2 MAX.
Felkoder ES2 MAX
Här nedan hittar du felkoder som kan dyka upp i din produkt. Det finns förklaring till varje felkod vad som bör göras för att åtgärda felkoden.
E1 - Elektriska komponenter
Behöver lämnas in för service. Kontakta oss för att öppna ett serviceärende.
E14 Gasen är onormal
Indikerar på att något är fel med gas reglaget. Öppna displayen, koppla loss kabeln till gasen och montera ny gas reglage. Kontrollera även så det inte är någon kabelbrott till gasen innan byte av gas reglage.
E15 Bromsen är onormal
Indikerar på att något är fel med handbromsen. Kontrollera så bromshandtaget återgår till 0 läge när du släpper bromsen. Kontrollera även signal kabeln till bromsen efter eventuella kabel avbrott.
Om du inte klarar av att åtgärda detta själv är du välkommen att kontakta E-stuffs kundservice.
E16, E17, E18 motor problem
Denna felkod indikerar på att något är fel med motorn.
E33 - Batteri temperatur högt
Denna felkod indikerar på att batteri temperaturen är för hög. Stäng av scootern och låt den svalna och prova sedan att starta igen.
E50 - Överspänning i batteriet
Denna felkod indikerar på att det är överspänning i batteriet. Då ES2 PRO är utrustad med kinetisk energiåtervinning, så kan batteriet få överlagrat med ström och till slut inte lagra mer.
E55 - Temperaturen i styrenheten är för hög
Temperaturen i styrenheten är för hög. Stäng av scootern och låt den svalna och prova sedan att starta igen.
Reparationsinstruktioner
Här har vi samlat tips för reparation av din elscooter som du kan göra själv.
Spänna bromsen
Upplever du att bromsen tar dåligt? Det kan vara så att du behöver spänna bromsen. Här nedan finner du en guide hur du gör för att justera bromsen.
1. Skruva inåt på nedan orange markerade skruv för att spänna bromsen. Tänk på att skruva ett helt varv åt gången, så du verkligen känner att skruven skruvas in och inte snurrar tillbaka. Skruva ett varv åt gången och prova känn på bromshandtaget om den känns bra. Känns den inte tillräckligt spänd, så fortsätt skruva in ytterligare ett varv. Efter du har hittat rätt spänning är det viktigt att du provar snurra på framhjulet, så den snurrar fritt och att bromsbeläggen inte tar emot. Skulle den inte snurra fritt, så skruva utåt ett varv på skruven.
Lyckades du inte få bromsen tillräckligt spänd? Det kan vara så att dina bromsbelägg är slitna. Kontrollera bromsbeläggen och vid behov beställer du enkelt nya bromsbelägg här
Spänna vikmekanismen
Ibland behöver man spänna vikmekanismen om styrstag glappar. Glapp kan uppstå av bland beroende på körsätt. Har glapp uppstått, så bör detta åtgärdas omgående för att inte orsaka säkerhetsrisker.
1. Skruva utåt på skruv nummer(1)
2. Skruva sedan lite utåt på skruv nummer(2). Ta lite åt gången så du inte spänner den för mycket. Efter att du har skruvat utåt på skruv nummer(2) försök låsa styret och känn om det är glapp eller om den går i för trögt. Är det fortfarande glapp, så skruva utåt lite till på skruv nummer(2) fram tills att du tycker styrstag är tillräckligt spänt när du låser det.
3. När du justerat låset så att styret inte glappar, så skruvar du inåt på skruv nummer(1) och spänner skruven ordentligt.
4. Färdigt.
Kort räckvidd - Vad är felet?
I de flesta fall är det inget fel på elsparkcykeln utan räckvidden styrs av många olika faktorer som vi inte kan ha någon inverkan på.
Räckvidden på din elsparkcykel beror främst på dessa faktorer
- Terräng
- Förarvikt
- Temperatur
- Lufttryck
- Hastighet
- Körstil
För att komma så långt som möjligt med din elsparkcykel behöver du använda dig av eco-mode läget och se till att du har rätt lufttryck i däcken om du har luftfyllda däck.
Vår optimala räckvidd är testad under optimala förhållanden med en förarvikt på ca 70 kg.
Skulle du misstänka att det är något fel i din produkt? Kontakta oss för att få hjälp att få hjälp med detta.