Säljande part

E-stuff
SFK Nordic AB
Bultgatan 13 B
442 40 Kungälv
E-post: info@e-stuff.se
Organisationsnummer: 559310-0968

Allmänna villkor

Samtliga priser i våra prislistor är angivna inklusive moms. Alla priser är exklusive frakt där inget annat anges. Vi reserverar oss mot eventuella felaktigheter och förändringar utom vår kontroll. Notera att offerter kan innehålla speciella avtal. Efter att kund har tilldelats behörighet att lägga order via e-stuff :s Webbshop ansvarar kunden fullt för alla transaktioner som görs via kundens behörigheter i e-stuff :s Webbshop. Vid uppsägning eller spärr av användare gäller kundens skyldigheter till dess e-stuff  bekräftat uppsägningen skriftligt. Levererade varor förblir e-stuff :s egendom till dess full likvid erlagts.

Prisändringar

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering, t.ex. vid större förändringar i valutakurser. Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans, gäller priset som lämnats i e-stuff :s orderbekräftelse. För produkter som vid orderläggning ej finns disponibla i lager, gäller orderbekräftat pris med reservation för prisjusteringar från leverantör eller övriga omständigheter utom e-stuff :s kontroll. Efter eventuell justering skall nytt pris godkännas av kund, i annat fall annulleras ordern.

Betalningsvillkor

För privatpersoner sker försäljning i butik med betalkort, Swish eller Klarna, försäljning via e-stuff  Webbshop sker med Klarna faktura/delbetalning/konto, Swish, Paypal, direktbetalning med Nordea Solo, Swedbank, Handelsbanken, Visa eller Mastercard (vid direktbetalning belastas kontot direkt vid beställningstillfället).

Leveranstid

Bekräftade beställningar före klockan 17.00 på lagerförda produkter expedieras som regel samma dag (gäller vardagar). Skräddarsydda datorsystem har normalt en leveranstid på upp till 12 vardagar. Avvikelser från ovanstående kan dock förekomma vid högre arbetsbelastning. Skulle leveranstiden överskrida uppgiven maximal leveranstid har du som privatkonsument rätt att häva köpet och i de fall där produkten eller produkterna är förskottsbetalade även rätt att få full återbetalning inom 20 dagar. Vid köp av ej lagerförda eller restnoterade produkter kan uppgift om maximal leveranstid ej lämnas då detta ligger utom vår kontroll. 

Leveranssätt

Leverans sker för privatperson normalt genom avhämtning eller med DHL/Schenker servicepoint, Home eller Varubrev beroende på vikt och storlek, fritt vårt lager. Normal leveranstid 1-3 vardagar. På helgdagar sker inga leveranser med DHL/Schenker. (Liggetid på utlämningsställe: fjorton dagar). För företag sker leveranser normalt genom avhämtning eller med DHL/Schenker. Vid hemleverans kan 1-2 extra leveransdag medfölja på grund av avisering av gods.

Fraktkostnad

Leverans till ombud kostnadsfritt om annat inte informeras om. DHL hemleverans tillkommer kostnad på 250 kr. vid vald transportsätt. 

Outlöst försändelse

För försändelser som ej är utlösta debiteras en avgift om f n 400 kr inklusive moms för att täcka e-stuff :s transport- och administrationskostnader.

Transportskada

Kontrollera alltid er leverans vid uthämtning från transportör. Om godset verkar skadat på grund av defekt kartong packa alltid upp och kontrollera själva varan. Vid transportskadad produkt (fysisk skada på varan) skall kunden omgående kontakta logistikpartnern och reklamera godset. Kontakta sedan e-stuff  per e-post och uppge order- eller fakturanummer samt transportörens reklamationsnummer om åtgärd av er skadade försändelse. Om godset vid framkomsten är skadat måste reklamation göras direkt till transportören innan ni kvitterar för paketet. Skulle er order vara levererad med annan speditör, kontakta i första hand e-stuffs kundtjänst.

Öppet köp

Hos e-stuff har du som privatkonsument 90 dagars öppet köp. Öppet köp innebär att varan skall finnas i vårt ordinarie sortiment (ej specialbeställning) och vara i obruten originalförpackning. Presentkort omfattas inte av öppet köp. Artiklar som hörlurar(in ear) gäller inte öppet köp på på grund av hygieniska skäl. Vid nyttjande av öppet köp står köparen för kostnaden att returnera varorna. Debiteras en avgift om f n 400 kr inklusive moms för att täcka e-stuff :s transport- och administrationskostnader. Vid retur följ instruktionerna här

Ångerrätt (privatkonsument)

När du som konsument handlar från E-stuff eller via vår kundtjänst gäller ångerrätten enligt distansavtalslagen. Distansavtalslagen ger dig rätt i enighet med de villkor som anges i denna lag att frånträda avtalet utan att ange något skäl. 

Du har rätt att frånträda avtalet utan att ange något skäl inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från det datumet då du mottar varan.

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger,

  • tar varan i fysisk besittning
  • tar den sista varan i fysisk besittning vid avtal avseende flera varor som du har beställt i en och samma beställning och som levereras var för sig.
  • tar den sista posten eller delen i fysisk besittning, vid avtal avseende en vara som består av flera poster eller delar.

Vill du utöva din ångerrätt ska du skicka in en klar och tydligt meddelande om att frånträda avtalet till:
SFK Nordic AB
Bultgatan 13 B
442 40 Kungälv

E-post: info@e-stuff.se

Retur av varor sker även till samma adress och behöver levereras som ett företagspaket(Med utkörning, EJ lokalt ombud)

Om du vill kan du då använda denna ångerblankett för utövande av ångerrätten, men det är inte ett krav.
Du kan även registrera din retur online genom ditt konto. Följ instruktionerna här

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att sänder i ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Kundtjänst lämnar i samband med detta information om hur du skall returnera varan samt hur återbetalning kommer att ske.

Verkan av utövad ångerrätt

Om du frånträder avtalet och därmed hela ditt köp och returnera samtliga varor kommer vi återbetala dina betalningar(Ej fraktkostnader). Återbetalningen kommer ske utan onödig dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dagen då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet med hjälp av din ångerrätt. Vi kommer använda samma betalningsmedel för retur som själv använt vid köpet(Om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat). 

Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig.

Du ska återsända varan till oss utan någon onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses som iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna 14 dagars period har löpt ut. Vid återsändandet av varan ska du använda vårt returformulär. 

Du kommer att få betala de kostnaderna för återsändandet av varan. Vi debiterar även dig för 250 kr i avgift för att ha skickat ut varan till dig.

Du är ansvarig för varornas minskade värde till följd av hantering än vad som nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Du har dock rätt att öppna förpackningen och undersöka varan med de undantag som anges i distansavtalslagen (såsom gällande förseglade datorprogram eller vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl, exempelvis in-ear hörlurar), om det är nödvändigt för att bedöma varans art, egenskaper och funktion. Vi förbehåller oss även rätten att från det belopp som ska återbetalas göra ett avdrag för värdeminskning föranledd av att du hanterat varan annat än vad som är nödvändigt eller om varan annars inte är i väsentligt oförändrat skick när den returnerats. För att undvika sådant avdrag för värdeminskningen (upp till 100 % av värdet) rekommenderar vi dig att inte använda varan förrän du har bestämt att du vill behålla den. Vi rekommenderar vidare att du i förekommande fall låter skydd såsom plastskyddsfilm och liknande vara kvar. Dessutom ber vi dig att skicka varan i originalförpackningen och tillsammans med eventuella tillbehör.

Reklamation (privatkonsument)

I enlighet med svensk lagstiftning har privatkonsument rätt att reklamera varor som var felaktiga vid överlämnandet av varan inom 3 år från inköpsdatum. Meddelande om reklamation skall lämnas till e-stuff  inom skäligen tid 2 månader från det att felet upptäckts. Varan är avlämnad när du som privatkonsument, själv eller genom transportör som du anlitat eller genom någon annan som handlar på dina vägnar, har fått varan i din besittning. 
Du mejlar din reklamationsärende per e-post till info@e-stuff.se. 
Du ska ha ditt kvitto/orderbekräftelse tillgängligt vid nyttjande av din reklamationsrätt.

Om felet inte kan avhjälpas på distans, skickas en förbetald fraktsedel med tjänsten Schenker ombud retur. Vi står även för frakten tillbaka till dig. Förpacka din retur omsorgsfullt så att varken varan eller förpackningen kommer till skada. Du som kund har ditt ansvar för försändelsen tills dess att den når vårt returadress. OBS: Varan måste levereras till: SFK Nordic AB, Bultgatan 13 B, 442 40 Kungälv eftersom vi ej har möjlighet att hämta ut försändelser på ombud. Om inget fel konstateras som ett ursprungsfel, kan undersökningsavgift samt fraktkostnader komma att debiteras dig.

Sker reklamation inte inom 3 år från inköpsdatum förlorar privatkonsumenten rätten att reklamera varan. Vid godkänd reklamation står E-stuff för fraktomkostnaderna. 

Reklamationsrätt gäller enbart för första köparen och ej andra hand då reklamationsrätten hävs enligt lag.

Garanti

Respektive tillverkares garantivillkor gäller, minimum 1 år samt upp till tillverkares angivna garantiperiod beroende på produkt.  Alla garantier som specificeras på är giltiga i Sverige och i de fall där produkten behöver skickas till tillverkare utanför Sverige åtar sig e-stuff  att bekosta frakt och utföra eventuellt administrativt arbete.

Ingen garanti lämnas normalt på mjukvara eller följdfel, som orsakats av felaktig eller defekt mjukvara och/eller datamedia, såsom CD-, DVD-skivor eller disketter. Garanti lämnas heller ej på produkter som hanterats felaktigt eller på annat sätt ej används på anvisat sätt.

Elsparkcyklar och elcyklar levereras med begränsad 12 månaders garanti som gäller på batteri, motor, ram, kontrollenhet, styre, fälgar, handle bar, kontrollpanel, rear hub, bromsok(ej belägg), folding system, fork, front fork govemance system bus control, bromskabel, laddare, bromshandtag, växelväljare. Slitage delar gäller ej under garanti.

Vid garanti ärenden står E-stuff för frakt omkostnaderna för tjänsten DB Schenker ombud retur.

Garantin gäller enbart för första köparen och ej vid andra hand då garantin hävs.

Mer om garanti för elsparkcyklar: https://e-stuff.se/content/25-garanti-villkor

Ansvar för fel

Föreligger det fel som e-stuff  ansvarar för, åtar sig e-stuff  att avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller i vissa fall att återbetala köpeskillingen. e-stuff  kan komma att hänvisa kund direkt till respektive tillverkare eller till en av denne anvisad serviceverkstad för felets åtgärdande i de fall där tillverkaren åtagit sig att för e-stuff :s räkning avhjälpa fel i en vara. Ytterligare rättigheter för kund kan åberopas av respektive tillverkares egna till slutkund riktade garantiåtaganden.

e-stuff :s ansvar till följd av fel i vara är begränsat till vad som anges i dessa allmänna försäljningsvillkor. e-stuff  åtar sig således inget direkt eller indirekt ansvar för t ex inkompilitet, produktansvar, utebliven vinst, driftsavbrott, förlust av lagrad information, merarbete, skadebringande egenskaper eller annan ekonomisk skada.

Vissa av våra artiklar saknar godkännande för framförande på allmän väg. Vi friskriver oss alla former av skador som kan uppkomma på fordon, person eller annat i samband med montage eller användande, samt eventuell negativ inverkan på fordonets säkerhet, köregenskaper eller garantiomfattning.

Dataskyddsförordningen(GDPR)

Vid beställning hos E-stuff, så godkänner du att vi lagrar dina uppgifter: Namn, leveransadress, e-postadress och telefonnummer. Vi använder dessa uppgifter för att kunna skicka ut din beställning, vid reklamationer, statistik och vid utskick utav nyhetsbrev. Vid betalningssätt som kräver en kreditupplysning t.ex Klarna faktura och Klarna konto/delbetalning kräver vi även personnummer utöver ovan nämnda uppgifter.

Enligt dataskyddsförodningen(GDPR) har du som kund hos oss rätt att få ett utdrag med information om vilka uppgifter vi registerat om dig. För att kunna ta del av sådant utdrag vänligen kontakta oss per mejl. Vi lämnar aldrig ut eller säljer vidare dina personuppgifter.

Klarnas dataskyddsinformation

Information kring Klarnas dataskyddsinformation finnes här: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/privacy

I fall tvist uppstår mellan e-stuff  och privatkonsument följer e-stuff  alltid ARN:s rekommendationer.